Paco i l'escola
La meua primera escola va ser
la de la senyoreta Angelita. Als quatre anys. El col·legi consistia en una aula
per a les nenes i una altra per als nens. No hi havia distinció d'edat ni pla
pedagògic ningú. L'objectiu era assimilar el que la senyoreta Angelita podia
ensenyar, que devia de ser molt poc, ja què, amb tot just set anys, la bona
dona els va dir als meus pares que jo ja havia aconseguit l'objectiu i per tant
havia de canviar d'escola. La senyoreta Angelita ens donava llet en pols, del
Pla Marshall, a mig matí, i tenia una maquineta de treure punta gegantina a la seua
taula; amb ella jugàvem a descobrir Amèrica. Els alumnes més avantatjats formaven
tres cercles, que eren la Santa Maria, la Pinta i la Niña, dins de cada cercle
anaven els tres primers de la classe, que eren els comandants de cada nau. A mi
m'agradava anar en la segona, perquè així era Rodrigo de Triana i podia cridar
"tierra a la vista". Els
més menuts o endarrerits feien d’indis, els quals formaven un grupet al fons de
l'aula, esperant que arribaren els cristians a conquistar-los. No cal dir que a
la primera embarcació viatjava Colom, l’almirall. Tan gran honor corresponia al
primer de la classe. Quan portaves un temps sent Colom, la senyoreta Angelita
considerava que ja estaves a punt per prosperar en la teua educació lluny
d'ella i et deixava anar.
I ací em teniu, als set anys
acabava de descobrir Amèrica, però em trobava en l'atur educatiu. Així que vaig
recalar on don Antonio. No sé si dir a allò escola o simplement lloc on un
senyor ens ensenyava, a l'igual que n’Angelita, el poc que sabia. Però, lluny
de l’amabilitat d’aquesta, amb molta mala llet. Don Antonio prohibia. Prohibia
parlar. Prohibia riure. Si et pixaves, havies de, en absolut silenci, aixecar
un dit; dos si et cagaves. Com a resposta mecànica, don Antonio prohibia pixar
i cagar; així que no sé a sant de què havia inventat la norma del ditet. El cas
és que, un dels dies que vaig arribar a casa pixat, mon pare em va suggerir
que, si el professor no em deixava anar a pixar, me la traguera i pixara a
l'aula. Si, com era d'esperar, el susdit muntava en còlera i m’agredia
verbalment o física --coses ambdues que feia sense vacil·lar--, el pare
prometia anar a parlar amb ell. Mai vaig gosar seguir aquesta dràstica
recomanació, però segueix semblant-me una meravella l’actitud paterna, donades
l’època i les circumstàncies. De totes maneres, alguna conversa degué haver-hi,
ja que la següent vegada que vaig arribar pixat a casa va ser l'última. En
endavant, quan aixecava el dit, era autoritzat a evacuar al vàter i no als
pantalons, i, casualment, tampoc mai vaig tornar amb les orelles ni els
palmells de la mà rojos. Dels avantatges d’aquell cau, allò de ser escolanet i
tal, ja us he parlat.
Llavors ens vam traslladar a San
Blas. Com el curs estava a mitges, aní provisionalment a un cole del que ben
cosa poca recorde; pertanyia a l’església del poblat original de San Blas, un caseriu
de casetes baixes, pobres, entre les quals hi havia un bar, en què mon pare, de
tant en tant, em deixava pagat un xatet de vi i un entrepà de xoriço, per a quan
eixíem al pati, el qual, a falta de recinte adequat, gaudíem al mig del carrer.
No era l'únic xiquet –de xiquetes, per suposat, ni una-- amb aquest privilegi,
el de el vi i l'entrepà; els pares volien homes durs. Com els tocava ser a ells.
La meua generació tingué una
molt precoç relació amb l’alcohol. Berenàvem sovint pa amb vi i sucre. A més,
si eres dels desganats, com era el meu cas, ens arreaven una copeta de quina, un
beuratge a base d'ous crus que, amb corfa i tot, es deixava macerar en suc de
llima, sucre i vi (o conyac) fins que els àcids i l’alcohol descomponien l’ou.
Al menys aquesta és la recepta que, si fa no fa, feia ma mare. De quina també hi
havia industrial; la més famosa, la Quina San Clemente, la qual va popularitzar
un dibuix animat, Kinito, amb el famós eslògan: "y da unas ganas de
comerrrr”.
El curs 63-64 era el que em
tocava fer l'Ingrés de Batxiller, per preparar-ho m’apuntaren a Escuelas Teide,
una acadèmia privada del veí barri de Simancas, on tres germans: don Esteban,
don Benjamín i un altre, el nom del qual no recorde, repartien llenya a
discreció. Sobretot, el tal don Esteban. Quin cabró! A mesura que fallàvem
preguntes ens col·locava davant la pissarra; quan hi havia aplegat set o vuit
illetrats, passava donant-nos una bufetada a mà oberta i tornava propinant-nos
un revés, solia rematar la feina amb un cop de regla a la mà. A mi em va colpejar
només una vegada, ja que, quan li vaig explicar el sistema pedagògic del docent
al pare, aquest va tornar a aplicar el seu: si torna a posar-te al paretó,
li dius que he dit jo que abans parle amb mi. La cara d'ira que va posar el
professor en veure que un moniato de nou anys li parava el braç en l'aire abans
de rebre l’hòstia em va terroritzar, però, quan li vaig donar l'encàrrec patern,
va canviar-me l’hòstia per una hora de genolls. També he de dir que, a partir
d’eixe dia, procurí no tornar a fallar ni un riu, ni un afluent, ni un polígon.
En descàrrec del tipus cal dir que aquest, si més no, entre hòstia i hòstia,
explicava molt bé geografia, història, matemàtiques i totes aquestes coses que
s’han de saber, diuen, per a convertir-se en éssers humans de profit.
Al mes de març va morir mon
pare. El dia que, després de l'obligada falta a les classes, m’hi vaig
incorporar de nou don Esteban em va rebre amb la seua habitual mala bava: a
veure quina milonga s'inventa el senyor González per haver faltat tots estos
dies... S'ha mort mon pare,
diguí intentant no posar-m’hi a plorar. Va fer guardar un minut de
silenci a tota la classe i vam prosseguir com si res. Al juny ma mare i mes
germanes es van venir a València, per anar preparant el nostre trasllat. A mi
em van acollir aquell estiu l’oncle Perico i la tia Chelo, per allò de l'examen,
que hagué d’ajornar-se’n al setembre, per raons òbvies. Fou un estiu dur per tothom.
Ells ja tenien a Pedro i, pot ser, també a Jorge, i prou estretors econòmics
com per a fer-se’n càrrec d’un més, però mai he oblidat l’amor, la dedicació i
la generositat amb que em protegiren. Recorde entranyablement la nit en què una
otitis ens va tindre desperts a tots tres; jo plorant, Perico consolant-me i la
Chelo planxant un drap darrere de l’altre, per tal d’aportar calor a l’oïda
perjudicada. Fins i tot, evoque un moment, que vist ara, des de l’estreta òptica
de la hiperhigiènica societat actual, pot resultar grinyolant, però que
demostra, més aviat, la pèrdua de la solidaritat entre les persones: aquella
vesprada anàvem en l'autobús quan em va sobrevenir la primera punxada de la
maleïda otitis. Tot l'autobús pendent del xiquet, que udolava de dolor, quan una
desconeguda que estava donant el pit al seu nadó, em va agafar pel coll i va
vessar en la meua orella la seua tèbia llet per alleujar mon intens patiment. Quan
medite sobre tantes coses com he d’agrair a la vida, sempre sorgeixen aquells dies
de l’estiu de 1964.
Institut Cardenal Cisneros.
Un saló noble, tot de fusta, d'aquests amb estrada per al tribunal i grades per
als estudiants. Nens de 10 anys, xicotets, diminuts davant aquells senyors
circumspectes, que bombardejaven des de la seua superioritat, física i
intel·lectual, a personetes que mai havien parlat en públic i ara havien de
demostrar que eren aptes per començar el Batxiller davant seu i davant dels
altres examinands. Malgrat la tremolor de cames i els balboteigs, vaig aprovar.
Malilla, dotze de setembre de 2021
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada