Javi i Alejandro
Alejandro González Lucas va néixer en un petit poble toledà, de la comarca de Torrijos: Paredes de Escalona. Això va ocórrer el 17 de novembre de 1917. Alejandro fou el major dels sis germans que jo he conegut. Sé que hi va haver-ne més, però ignore si eren majors, menors, homes o dones.
La seua infància i adolescència van transcórrer al poble.
Supose que ajudant a l’avi Gerardo al camp. No vaig conèixer a l'avi altre
ofici que el de llaurador; encara que quelcom m'explicava el pare sobre que, de
vegades, l'acompanyava a Navalcarnero, Almorox o Torrijos, pot ser que a les
fires de bestiar o a vendre, tirant del ramal del ruc, els productes de la
collita.
Quan esclatà la guerra li van enrolar en el bàndol nacional; formava part d’allò que denominaren ‘la quinta del biberón’: quasi xiquets que eren allistats, per un o altre bàndol, per engrossir la massa de carn humana susceptible de matar o ser morta, independentment de les seues idees i dels seus anhels. A mon pare li va tocar amb els insurrectes.
I amb ells l’ubiquem en la Batalla de l'Ebre. Pot ser a
Belchite li van ferir greument. Li donaren per mort durant uns dies fins que, quan
anaven a llançar-lo a una fossa comuna, van detectar que el cos estava calent i
respirava. Segons el relat de tia Lucina, una de les seues germanes, la família
també li donava per mort a la vista de la manca de notícies (seues o dels
militars) sobre el seu parador. Fins que per algú del poble van saber que
l'havien evacuat a Toro i que allí s'hi estava recuperant. L'àvia Matilde i la
tia Lucina viatjaren a la ciutat zamorana a fer companyia al ferit. Com a
conseqüència de la ferida va perdre una costella, la qual, es deia a la família,
que es l'havien reemplaçat amb una de platí. Però, permeteu-me que ho dubte. De
platí!? En aquella època miserable!?
A l'acabar la cosa tenia vint-i-dos anys, tres d’ells de
batalles, i una medalla de Cavaller Mutilat per la Pàtria --pompós títol mai
remunerat, per cert. Tot i això, com que el 39 era l’any de la seua quinta, el
van enviar a Melilla, a fer la mili en un cos de l’exèrcit que en deien ‘els
regulars’. Ell feia l'acudit que no era ni bo ni dolent, per què els bons van a
el cel, els dolents a l'infern i els regulars a Melilla. Tres anys més de
servei a la pàtria. Les pàtries són insaciables.
Lliure per fi d'uniformes i gràcies a la mutilació van
premiar la pèrdua de la seua joventut --i de la costella-- amb una porteria amb
dret a habitatge. Això donava sostre, però no menjar. I va haver de buscar un
altre feina. La va trobar com aposentador al cinema Fígaro. Però en la Nova
Espanya s’havia de demostrar puresa de sang en tot moment. No valia la
demostrada adhesió al règim. No era suficient la mutilació. El sindicat
(vertical) de l'espectacle de Madrid --com tots-- ho controlava Falange. I, per
poder treballar, Alejandro hagué de fer-se falangista.
Al soterrani d'Hermosilla s’hi instal·laren amb ell, Urbano i Ángel, els germans, que, quan acabaren la mili ja no tornaren a poble. Evidentment, una casa amb tres tios necessitava una dona, així que Lucina es va venir a governar la llar. I la porteria. També va posar-se a festejar amb José Maria, que treballava a la telefònica d’enfront. Es casaren. Traslladaren a José Maria. I se’n vingueren a viure a València.
Com el Karma tot ho retorna, en una visita que Alejandro va
fer a la família recent valencianitzada es va enamorar d’una xicona morena,
veïna de la germana. Es casaren el 8 de setembre del 1951.
Després de molt intentar-ho, i gràcies a la merda aquella de
Cavaller Mutilat per la Pàtria, a Alejandro li van concedir una vivenda social.
Eixíem de la penombra del soterrani per a gaudir de la lluminositat d'un tercer
pis, amb vistes a l'horitzó. Fugíem d'un habitatge fet de retalls per anar a un
amb tres habitacions, menjador, cuina i bany... amb dutxa! Abandonàvem el barri
més elegant, exclusiu i cèntric per anar a parar a el Gran San Blas, una
d'aquestes barriades creades pel franquisme arreu de l'estat per donar aixopluc
a famílies pobres, immigrants, excombatents de la Guerra Civil i refugiats de Sidi
Ifni, Fernando Poo i d’altres colònies africanes, situat lluny de les afores
d'un Madrid que creixia desmesuradament. San Blas va cobrar fama immediatament
per la inseguretat, per la droga i, sobre tot, per ser un dels barris més
reivindicatius del país, gràcies a la solidaritat dels seus habitants, que de
seguida es van adonar que els havien enviat a un gueto, lluny de tot, sense
transport públic, sense serveis, sense infraestructures i en uns habitatges de
dubtosa qualitat.
Com ara calia pagar la hipoteca, Encarna, que ja no tenia la càrrega de la porteria, agafava més faena de costura. Alejandro, per la seua part, trobà un treball extra. Així que pels matins venia i cobrava, casa per casa, pòlisses de decessos –el segur dels morts que en deien-- i a la vesprada-nit seguia treballant al Fígaro. Però en arribar els dimarts, dia de lliurança al cine, gaudia plenament de la família. El dia el dedicava als fills –molts dimarts ni tan sols ens portava a escola—i a la nit Encarna i Alejandro es posaven de punta en blanc i marxaven tots dos a cremar Madrid.
Bé, doncs ja tenim als González Ramírez engrossint el
paradigma de família de classe mitjana: immigrants que s'instal·len a la ciutat
i poc a poc ixen de la misèria, i assoleixen les comoditats que la societat
capitalista posa al seu abast, per tal d de mantenir-los sempre en deute.
Encarna cus i té cura de la llar. Alejandro es mata a treballar. Paco i Ana van
a l'escola i comencen a tenir noves amistats. Encarni, molt menuda, a casa amb
la mamà.
Malgrat tot, la nostra vida havia millorat. Ens adaptàrem
perfectament al barri, en el qual també vivien l’oncle Perico i la tia Chelo,
ja casats i amb un parell de fills, la qual cosa permetia l'ajuda mútua de les
dues famílies. Rar era el dia que no compartíem l'aperitiu. Perico feia el seu xiulit
característic i a l'instant la mare deixava allò que tinguera entre mans i ja
estàvem al bar de baix. Mons pares eren d’aquells que consideraven que la vida
és per viure-la i no estalviaren mai una pesseta. I bé que feren: el destí els
deparava la pitjor putada que mai no podien imaginar.
Segurament, aquell dia mon pare em portà a l’escola.
Segurament em donà un bes i segurament em digué: Javi si no vinc a recollir-te,
vine-te’n tu soles. I com no vingué, segurament Javi hi tornaria a soles. Mon
pare és l’única persona que m’ha cridat Javi.
Quan arribí, la casa estava a les fosques. Hi havia enrenou, però regnava un silenci tens. No em deixaven entrar a l'habitació on jeia, però com la curiositat d'un nen s'estimula amb les prohibicions, vaig ficar-hi el nas. Alejandro, estès al llit, es colpejava amb el braç sa el costat que s'havia quedat mort a causa de l'embòlia. Encarna plorava.
Hores després vaig veure com l’introduïen, ja totalment inert,
en un vehicle; com ma mare per una porta i Perico per l'altra hi entraven
precipitadament. El cotxe es va allunyar. La tia Chelo, plorant, m’hi estrenyia
la mà.
Alejandro González Lucas va morir-se el 9 de març de 1964.
Nou mesos després d’estrenar una nova vida en una nova casa en un nou barri
Malilla, quinze de març
de 2021
Cuanto dolor Pako, kon el padre tan bueno q fue💜💜
ResponElimina¡Ufff¡ Ha sido duro. Le he dado a "publicar" y me he quedado hecho polvo. Una tristeza brutal.
EliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaNuestro padre. Que pronto nos quedamos sin él
ResponEliminaSi q pena😥
EliminaUn gran padre y un gran hombre
EliminaPreciós Paco, t'ha quedat *bordao, molt emotiu i ben escrit, es nota que estàs llegint molt. Al teu pare li dona el temps
ResponEliminajust de formar una família meravellosa, els meus tres cosins molt volguts, un bes per als tres.
Moltes gràcies, Jose. Es veu que els González estem fets de bona pasta. Un bes
ResponEliminaExcel·lent exercici de memòria. Dur i emotiu.
ResponEliminaGràcies company. La teua opinió m'encoratja, Abraçada
Elimina